Vízisport  »  Surf & kite  »  Szardínia egy szélbiztos pont

Szardínia egy szélbiztos pont

2008. július 24.

Eddig 0 hozzászólás
Vannak, akiknek csak az olajos halkonzerv jut eszébe, ha a Szardínia nevet hallja. Aki viszont legalább egyszer volt ezen a csodálatos olasz szigeten, annak örökre az agyába vésődnek a csodálatos türkiz, zöld és mélykék színek, hófehér gömbölyű sziklák és homokos tengerpartok.

Ráadásul, aki tavasszal érkezik, mint ahogy mi tesszük már hatodik éve, annak ez az időszak maga a paradicsom. Kevés turista, lelassult tempó és – ami miatt jövünk – komoly szelek várnak évről évre.
A szombati 1000 km-es autóutat könnyedén felejtjük el az éjszakai átkompozás alatt, hogy vasárnap reggel elfoglaljuk szállásunkat Porto Pollo egyik apartmantelepén, ahol Gavino már ismerősen üdvözöl – természetesen egy óra késés után. Kár is korán kelni, a szél inkább délután fúj igazán.

Az érkezés napját kellemes nyugati szélben, 5,3 m2-es vitorlával töltjük a félsziget sík vizes oldalán, de az egyre erősödő szélben már a 4,5-es vitorlákat is bevizezzük. Este az áraival csalogató palaui pizzériában készülünk a másnapra.

Az előrejelzések biztatóak, majdnem egész hétre erős nyugati szelet jeleznek, igaz a víz hideg (kb. 14 fok) és ha a nap elbújik, akkor kiderül, hogy a levegő sem több 15 foknál. Ennél melegebb szokott lenni, de nem véletlenül hozunk kabátot és sapkát, hiszen volt már ilyen esős, hideg is a megelőző években, mindenre fel kell készülni. Hétfőn az északnyugati hullámos oldalra kirándulunk, de sajnos a szél csak estére – mire visszaérünk Porto Pollóra – érkezik. Azért pár órát így is csúszunk 5,3-mal.

Az atomcsapás keddre marad. Nem akartuk elhinni, de bejött az előrejelzés és egész nap viharos a szél. Mivel a szélmérőnk 87 km/ó befújást mutat és az itt tartózkodó brazil szörfcsapat hangos kiabálással jelzi, hogy ők 90 km/ó-t is mértek, ezért úgy döntünk, hogy a lehető legkisebb felszereléssel megyünk be, és nem vállaljuk az északnyugati oldal (Marina delle Rose) hullámait. A küzdelem az életért folyik 3,6–4,0 m2-es vitorlával. A nap végére hozzászokunk a szélhez, de egy kicsit gyengült is talán, már nem megy 60 km/ó fölé. Vitorlát azért nem kellett nagyobbat húzni.

A szerdai nap már-már átlagos, 5,3-mal csúszunk pihenésképpen. A következő nap szél nélkül telik el, de nem is nagy baj, mert fáradt tagjaink kissé gyógyulnak legalább. Bepróbáljuk a tavaly felfedezett, Murta Maria falunál lévő keleti szeles spotot, de a levegő nem mozdul, viszont néha ömlik az eső.

A windfinderen péntekre sem ígérnek szelet erre a környékre, de a nyugati oldalra, Algheróba igen. Ez 200 km autózást jelent, az elején főleg szerpentinen, de megéri, hiszen azután, hogy a hullámzás miatt nem tudjuk megnézni a közeli Neptun-barlangot Capo Caccián, kellemes melegben, napsütésben több kilométer hosszú homokos beach fogad erősödő széllel. Itt sokan szörföznek és kiteoznak, és el is mesélik szívesen, hogy a parttól távolabb, hol melyik hullámtörésen biztonságos szörfözni. A bejutás a hullámtörők miatt könnyű, beljebb azonban csodaszép a látvány, ahogy a kétméteres hullám átbukik, és a szél elfújja a vízpárát a tetejéről. Igazi örömszörfözés a mai, a nagyon durva kedd mellett erre biztosan emlékezni fogunk. A szél estére alábbhagy, már csak a magyarok bírják, hogy a legvégén fáradtan egy pizzériába és egy gelateriába betérjünk.

Sajnos a hét eltelik, és máris itt a hazautazás napja. Összecsomagolunk, de fél óra múlva kiderül, hogy feleslegesen. A vízen a Porto Polló-i öbölben és a túloldali Porto Liscián a szokásos látvány, mindenki siklásban. Elálló szelet jeleznek, ezért 6,3 m2-es vitorlákat szerelünk, de két óra múlva megbánjuk, mert nagyon ráfúj. Erre a kis időre már nem kockáztatunk, nem szerelünk, ki kell használni a szelet és harcolni.

A többség 5–5,5 körüli vitorlákkal hasít, de mi küzdünk a nagy vásznakkal. Az idő is elrepül, el is fáradunk és ideje indulni.

A kompon a szokásos helyünkön, Walt Disney-mesefigurák között éjszakáznánk, de egy hangoskodó társaság végigszórakozza az utat, ezért reggel meggyötörve indulunk haza. Már csak 1000 km, és otthon vagyunk, de akár rögtön indulnánk is vissza.

A TELJES CIKKET MEGTALÁLOD A JÚLIUSI SPORTPIACBAN!